Sidste nyt

En erindring fra Albuen

Opholdet på Albuen Strand Camping, fra fredag den 12. til søndag den 14. juni 2015
– skildret af deltager Torben Larsen

Vejret var klart bedst om fredagen, så det ærgrede flere af os, at vi ikke var ankommet til campingpladsen dagen før. Blandt dem, der indfandt sig på pladsen om torsdagen, var Jens og Jørgen. Jens Frederiksen fra Nysted måtte dog køre et par gange, før de 2 m3 brænde og den hjemmebyggede mobilsauna var bragt på plads. Den sauna er imponerende godt lavet. Respekt! Jørgen Nielsen kom hele vejen fra Tissø med sit vildmarksbad monteret på en dertil indrettet trailer. Han havde også fået sin udendørs bruser med.

Hen under fredag aften havde de fleste indlogeret sig på deres forudbestilte pladser, og det sociale liv kunne 1begynde. Dvs. der blev fyret op i saunaen og under vildmarksbadet.
Bjarne Elmstrøm arriverede nu med mobilsauna nummer 2, den velkendte blå fra Århus. Vi skønnede, at det nok ville være overbudspolitik med to mobilsaunaer på samme sted, så Bjarne kørte sin sauna ned på stranden, som ligger i gåafstand fra campingpladsen. En fremragende idé, skulle det vise sig. At følge solnedgangen fra denne sauna, herunder at driste sig til en afkølende dukkert i Femern Bælt, var en udsøgt oplevelse.
DMI havde stillet os en varm, men meget våd lørdag i udsigt. Faktisk lovede de voldsom nedbør med torden lige i det tidsrum, hvor vandreturen på Albuen skulle foregå. Meget nedslående. Ét er at gå 12 km i silende regn; man ville formodentlig være nøgen hele vejen, men det var varmt, så det kunne nok gå an; noget andet var at gøre det i tordenvejr. Dér havde jeg nok personligt sat grænsen.
Heldigvis gav lejrchefen på Albuen Strand Camping, Carina Gade, os fornyet håb, da hun præsenterede os for en norsk vejrprognose for området. Ifølge Carina passede den altid, og den sagde sol det meste af lørdagen; først hen under aften ville uvejret komme. Og det kom til at passe – næsten.

2Lørdag den 13. juni – vandreturen
Klokken 9.30 afgik kortegen mod skolen 6 kilometer ude på Albuen. Vi skulle mødes med naturvejleder, guide og postbådsskipper m.m. Otto Paludan præcis klokken 11.00, så der var ikke tid til svinkeærinder undervejs. Desværre medførte det et så højt tempo, at feltet blev noget spredt, og en enkelt deltager faldt desværre helt fra.
Vi blev mødt af en veloplagt Otto, der meget levende beskrev sildeeventyret på Albuen i Middelalderen med gællepiger og grumkarle. Et kors i det fjerne understregede dramatikken. Mens det føg med eksempler fra datidens hårde liv, kunne vi nyde solen og den medbragte mad samt en øl eller vand til 10 kroner.

Efter en udbytterig time gik turen hjemad mod campingpladsen, nu i et noget mere behersket tempo. De fleste af os var hjemme ved 14-tiden; enkelte valgte dog at ta’ sig en dukkert undervejs.
Kjeld Karbæk fylder i nærmeste fremtid rundt, hvorfor han benyttede lejligheden – nu alle var samlet – til at invitere på lagkage og portvin. Og hvilke lagkager! Vores medbragte test-spiser, barnebarnet Isaac, tildelte herlighederne 5 af 5 topmaver.
Herefter gik Kim Larsen i gang med at tænde op for de 3 stk. grill, der var til rådighed på den overdækkede terrasse. Omkring klokken 19 kom der gang i spisningen.
Heldigvis holdt blæsten sig nede på et acceptabelt niveau, så vi fik ikke brug for de indkøbte presenninger.
En god aften med masser af sauna og vildmarksbad!

3Søndag den 14. juni – Enehøje
Vejret var ikke det bedste til en sejltur på Nakskov Fjord; der var regn i luften og det blæste en del. Det betød, at to par meldte fra, så vi var nede på 24 personer, der klokken 8.40 drog mod Langø, hvor postbåden lå.

Igen var det Otto, der stod for løjerne. Efter blot 20 minutter fik han sejlet os til Enehøje, og sejlretningen var gunstig; vi blev ikke vippet det mindste!
En times tid på øen blev det til, hvor vi startede med en guidet tur i Peter Freuchens fodspor. Meget interessant at høre om hans liv og levned. Det var klaret op, men det blæste stadig en del, specielt da vi kom op på øens højeste punkt, der ligger 16 meter over havets overflade. En strabadserende tur i den højde, som nok kunne gøre nogle stakåndede – mente Otto i hvert fald.
Enkelte havde søgt til øens læside, hvor der blev badet. Intet problem, da solen nu var fremme.
På opfordring hentede Otto forfriskninger fra postbåden i den medbragte trillebør.
Øl og vand til enhedsprisen 10 kroner.
Vel hjemme igen på pladsen startede nedpakning af telte, klargøring af campingvogne og rengøring af hytter. Turen var nu overstået for de fleste; enkelte valgte dog at blive en dag mere – helt forståeligt, da det er en skøn campingplads.

Carina bedyrede, at vi altid var velkomne på Albuen Strand Camping, også som naturister, men kom vi med kort varsel, måtte vi affinde os med at blive tildelt et mindre område ligesom i 2012. Kunne vi derimod være ude i god tid, som i år, hvor vi bestilte opholdet ca. 4 måneder i forvejen, kunne vi få hele pladsen som naturistområde igen. Fedt!

En stor tak til Carina, Otto og vejrguderne, som efter denne skribents mening gjorde turen til en stor succes!

Tjek denne

Så er der godt nyt fra Frederiksberg Svømmehal

Lørdag 25. november var der åbent hus på renoveringen af Frederiksberg Svømmehal. Som det ses …